4 sposoby na wzmocnienie motywacji do treningów

 

Gdy podejmujemy decyzję o tym, że zaczynamy ćwiczyć na siłowni - czy to na jakiejś ogólnodostępnej czy domowej - jesteśmy pełni energii i zapału. W pierwszych tygodniach niesieni poniekąd na fali euforii oraz swoich wyobrażeń na temat efektów, jakie możemy uzyskać, jesteśmy więc maksymalnie zmotywowani i chętnie wykonujemy kolejne treningi. Gdy jednak mija dłuższy czas, spektakularnych efektów wciąż nie widać, a do tego być może pogoda przestaje nam sprzyjać i dojazdy na siłownię nie są już tak przyjemne jak wcześniej, możemy (często podświadomie) zacząć szukać wymówek. Treningi na siłowni to jednak nie tylko modelowanie sylwetki czy rozbudowa tkanki mięśniowej. To przede wszystkim sposób na poprawę swojej kondycji oraz ogólnego stanu zdrowia. Dlatego też, gdy zaczynamy odczuwać spadek motywacji, zamiast poddawać się, powinniśmy wypróbować co najmniej kilka sposobów na jej wzmocnienie.

  1. Załóż dziennik postępów

    Nic tak nie będzie Cię motywować, jak świadomość, że rzeczywiście robisz postępy w treningach. Być może nie od razu zauważysz je patrząc na siebie w lustrze. Jeśli będziesz jednak spisywać swoje osiągnięcia czy też aktualną wagę oraz wymiary w interesujących Cię miejscach, co jakiś czas z pewnością odnotujesz, że Twoja sylwetka naprawdę zmienia się, czy też, że systematycznie zwiększasz obciążenie, z jakim pracujesz.

  2. Pomyśl o nagrodzie

    Trening na siłowni to bez wątpienia duży wysiłek i praca. Należy Ci się więc nagroda - może to być wizyta w saunie, która pozwoli Ci przy okazji zregenerować mięśnie po ćwiczeniach, zdrowa przekąska, którą naprawdę lubisz, czy też każda inna forma gratyfikacji, która będzie w zgodzie z Twoim planem treningowym oraz dietą. Choć tzw. cheat meal od czasu do czasu także nie powinien zaszkodzić.

  3. Rozważ zmiany

    Stagnacja sprzyja spadkom motywacji. Jeśli więc za każdym razem wykonujesz te same ćwiczenia, na tych samych urządzeniach, treningi rzeczywiście mogą przestać Cię satysfakcjonować. Od czasu do czasu zamień więc bieżnię na rowerek lub orbitrek lub też zdecyduj się na dodanie zupełnie nowych ćwiczeń do swojego planu. Niekiedy nawet drobne zmiany, takie jak nowa playlista, strój do ćwiczeń czy jakiś gadżet, również mogą pomóc w utrzymaniu motywacji na odpowiednim poziomie.

  4. Zapisz się na zajęcia grupowe lub wykup pakiet spotkań z trenerem personalnym

    Konkretny dzień, konkretna godzina i konkretna stawka, jaką musisz zapłacić za ćwiczenia, prawdopodobnie nie pozwolą Ci tak łatwo zrezygnować. Poza tym świadomość, że jesteś z kimś umówiony, może sprawić, że nie będziesz chciał tej osoby zawieść i chcąc nie chcąc dotrzesz na siłownię. Poza tym także sam prowadzący, swoją energią, charyzmą i sposobem na prowadzenie treningu, może Cię skutecznie zmotywować do działania. Dobre słowo na koniec zajęć czy pochwała jeszcze w ich trakcie dodatkowo podbudują Cię i "dodadzą skrzydeł".

Pamiętaj, że czując choćby niewielki spadek motywacji, nie możesz zwlekać - musisz przejść do działania! Zastanów się, który z powyższych sposobów może podziałać na Ciebie najlepiej i ponownie zacznij czerpać radość z ćwiczeń!